- 1. Organizacja Społeczności
- Społeczność Kluby Gier Planszowych – zwana dalej Społecznością lub Grupą – funkcjonuje w formule grupy publicznej w serwisie Facebook.
- W uzupełnieniu do komunikacji poprzez grupę facebookową Kluby Gier Planszowych prezentują swoje działania także na:
- fanpage’u https://www.facebook.com/klubygierplanszowych
- stronie www.klubygierplanszowych.pl, która jest wizytówką internetową Społeczności, jednocześnie realizując funkcjonalności, jakich nie jest w stanie zapewnić infrastruktura Facebook.
- fanpage’ach inicjatyw Społeczności, np. https://www.facebook.com/spotkajmysiepograjmySSP
- Działania Społeczności moderuje jej założyciel – także jako administrator grupy facebookowej.
- Administrator oświadcza, że działa społecznie i nie zarabia ani na grupie facebookowej ani na działalności klubów w niej zrzeszonych.
- Strona internetowa Społeczności oraz jej funkcjonalności są utrzymywane z prywatnych środków administratora.
- Administratora wspiera Rada Grupy licząca od 3 do 5 członków.
- Do kompetencji Rady Grupy należą w szczególności:
- wsparcie Grupy w komunikowaniu jej celów i sposobu działania wśród członków Grupy i na zewnątrz – w tym w kontaktach z wydawcami;
- czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Grupy regulaminu Grupy i regulaminów inicjatyw;
- ewaluacja regulaminu, a w razie konieczności propozycje zmian w funkcjonowaniu Grupy;
- wsparcie administratora i członków Grupy w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady Grupy, sposób jej wybierania spośród przedstawicieli klubów z Katalogu Klubów określa jej regulamin.
- 2. Cele Społeczności
- Celami Grupy są:
- promowanie postrzegania klubu gier planszowych jako inicjatywy społecznikowskiej i realizowanej bez intencji zarobkowych organizatorów czy takie intencje wspierającej;
- wymiana wiedzy i doświadczeń nt. organizacji i prowadzenia klubów gier planszowych oraz wspieranie ich działalności – w szczególności jako miejsc bezpłatnego dostępu do gier planszowych jako dobra kultury;
- stworzenie przestrzeni dla realizacji różnego rodzaju inicjatyw na rzecz klubów i ich społeczności lokalnych oraz – w zakresie promowania gier planszowych jako dobra kultury i narzędzia wspierającego integrację i edukację społeczności lokalnych – na rzecz wydawców i dystrybutorów tego dobra;
- usprawnienie współpracy między klubami gier planszowych a wydawcami i dystrybutorami gier.
- budowanie ogólnopolskiej społeczności klubów gier planszowych, przy jednoczesnym podkreślaniu ich roli – jako jednego z filarów planszówkowego hobby, ważnego partnera społecznego oraz efektywnego propagatora gier planszowych jako dobra kultury;
- współpraca z podmiotami międzynarodowymi działającymi na rzecz hobby i rozwoju klubów gier planszowych.
- Grupa – poprzez realizację postulatu wzajemnego uczenia się – wspomaga dążenie klubów gier planszowych do organizowania się w formie stowarzyszeń i fundacji.
- Celami Grupy są:
- 3. Członkowie Społeczności
- Grupa Kluby Gier Planszowych zrzesza:
- kluby gier planszowych, rozumiane jako społeczności organizujące regularne, niekomercyjne spotkania przy grach planszowych, mające na celu kultywowanie i promowanie hobby oraz rozwój osobisty ich członków. (Szczegółowy profil klubu gier planszowych opisuje rozdział 4 niniejszego regulaminu.)
- przedstawicieli wydawnictw i dystrybutorów, którzy chcą wspierać działalność klubów gier planszowych;
- sympatyków i zainteresowanych działalnością klubów gier planszowych współpracujących w Społeczności Kluby Gier Planszowych
- organizatorów regularnych spotkań z grami, w innej niż promowana tu formuła klubu, wspierających formułę naszych działań – dalej jako Przyjaciele Klubów.
- Grupa Kluby Gier Planszowych zrzesza:
- 4. Charakterystyka klubów gier planszowych
- Społeczność Kluby Gier Planszowych zrzesza:
- przedszkolne, szkolne, uczelniane i świetlicowe kluby gier planszowych prowadzone przez pracownika w ramach jego obowiązków bądź prowadzone bez wynagrodzenia, także jako grupa nieformalna w porozumieniu z daną placówką;
- kluby gier planszowych funkcjonujące w lub przy publicznych instytucjach kultury (biblioteki, domy kultury, muzea etc.), prowadzone przez pracownika w ramach jego obowiązków bądź prowadzone bez wynagrodzenia, także jako grupa nieformalna w porozumieniu z daną placówką;
- kluby gier planszowych w formule grupy nieformalnej realizujące swoje spotkania w innych miejscach publicznych niż wymienione wyżej, o ile organizator spotkań nie jest powiązany organizacyjnie czy biznesowo z gospodarzem miejsca tych spotkań, a spotkania realizują wszystkie 3 postulaty Grupy, o których mowa w pkt 13 regulaminu.
- kluby gier planszowych prowadzone przez fundacje i stowarzyszenia, także te prowadzące działalność gospodarczą, o ile klub gier planszowych nie jest częścią ich działań odpłatnych i nie funkcjonuje w powiązaniu biznesowym z innymi podmiotami.
- Grupa promuje formułę klubu gier planszowych, który organizuje regularne spotkania, realizując 3 postulaty:
- bezpłatnie, co oznacza dokładnie tyle, że uczestnicy korzystają ze spotkań oraz realizowanych w ich ramach atrakcji związanych z grami za darmo.
- bezinteresownie, co oznacza, że od uczestników nie wymaga się zakupu towarów czy usług;
- bez ukrytych intencji, co oznacza, że działania i relacje ze spotkań służą promocji jedynie spotkań klubu i hobby, zaś celem ich organizatorów nie jest osiąganie zysków (bezpośrednich lub pośrednich), a propagowanie społecznej roli gier planszowych.
- Postulaty “bezpłatnie, bezinteresownie, bez ukrytych intencji” odnoszą się jedynie do regularnych spotkań klubu gier planszowych i nie kolidują z innymi działaniami, mającymi na celu pozyskiwanie funduszy na organizację tych spotkań czy rozbudowę biblioteczki klubu, o ile zachowana zostaje zasada, że osoby tworzące klub nie wykorzystują go do wspierania swojej regularnej działalności zarobkowej.
- W przypadku społeczności, które z powodu trudności napotykanych lokalnie, organizują spotkania z grami nie wpisujące się w pełni w definicję i ramy działań wskazane w niniejszym regulaminie – o możliwości przystąpienia takiej inicjatywy jako klubu gier planszowych do naszej Społeczności rozstrzyga Rada Grupy.
- Społeczność Kluby Gier Planszowych zrzesza:
- 5. Zasady dołączania
- Aby dołączyć do grupy facebookowej Społeczności Kluby Gier Planszowych należy skorzystać z odpowiedniej funkcjonalności tej grupy z poziomu swojego profilu prywatnego i odpowiedzieć na pytania administratora. Akceptacja prośby o przyjęcie może zależeć od udzielonych odpowiedzi.
- Fanpage’m mogą dołączać do naszej grupy facebookowej i wypowiadać się z jego poziomu jedynie kluby gier planszowych wykazane w Katalogu Społeczności, inicjatywy własne Społeczności, wydawcy i dystrybutorzy gier planszowych oraz Przyjaciele Klubów uwzględnieni na Mapie Kluby & Przyjaciele.
- Grupa posługuje się dwoma, zlokalizowanymi na stronie www.klubygierplanszowych.pl narzędziami prezentującymi głównie kluby zrzeszone w niej. Są to:
- Katalog Klubów
- Mapa Kluby & Przyjaciele.
- Katalog Klubów ukazuje kluby gier planszowych zaangażowane w zakresie budowania ogólnopolskiej społeczności klubów jedynie w działania i inicjatywy tej Grupy. Wpis w Katalogu uprawnia do udziału we wszystkich projektach naszej Społeczności. Klub dokonuje wpisu poprzez formularz, po wybraniu odpowiedniej opcji akceptacji regulaminu; znacznik klubu dodaje na Mapie Kluby & Przyjaciele administrator używając danych podanych w Katalogu.
- Mapa Kluby & Przyjaciele ukazuje:
- na warstwie przeznaczonej dla klubów – kluby z Katalogu;
- na warstwie Przyjaciele Klubów – inicjatywy regularnych spotkań z grami, w tym także spotkań komercyjnych, które:
- nie są klubami gier planszowych
- oraz nie roszczą sobie prawa do nazywania się klubami gier planszowych
- a ich organizatorzy deklarują wsparcie dla celów Grupy i pomoc w porządkowaniu rozumienia klubów gier planszowych w ujęciu prezentowanym w niniejszym regulaminie – także poprzez nie przyczynianie się do rozwoju innych grup facebokowych wspierających komercyjny model klubów gier planszowych, co potwierdziły odpowiednią deklaracją w formularzu.
- Kluby, które dołączają do Grupy zobowiązane są do:
- regularnego (sugerowane co najmniej 2 razy w miesiącu) organizowania spotkań klubu;
- dzielenia się relacjami ze spotkań klubu oraz innymi wydarzeniami z życia klubu z pozostałymi członkami Społeczności poprzez udostępnianie relacjonujących działania treści z profilu klubu w naszej grupie facebookowej;
- wspierania rozwoju Grupy i innych zrzeszonych w niej klubów poprzez włączanie się (co najmniej 2 razy w roku) w inicjatywy Społeczności, ze szczególną rekomendacją do włączenia się w plebiscyt Złoty Pionek.
- Zawartość Katalogu i zawartość Mapy podlegają przeglądowi i porządkowaniu, aby zapewnić maksymalnie aktualny obraz podmiotów współpracujących w Grupie, przy czym głównym kryterium uzasadniającym sens prezentowania klubu w Katalogu i na Mapie jest spełnianie przez ten klub zobowiązań wobec Społeczności.
- Miejsce w Katalogu Klubów i na Mapie Kluby & Przyjaciele nie stanowi podstaw do roszczeń. Administrator lub Rada Grupy mają prawo, w razie braku czy utraty zaufania do charakteru działań organizatora lub społeczności organizującej dane spotkania z grami, nie zaakceptować wpisu albo usunąć wpis z Katalogu i/lub Mapy bez konieczności uzasadniania tej decyzji.
- Dołączenie do Grupy równoznaczne jest z zaakceptowaniem niniejszego regulaminu.
- 6. Inicjatywność członków Społeczności
- Inicjatorem działania realizowanego w Grupie może być każdy członek naszej Społeczności, który ma pomysł i jest gotów wziąć odpowiedzialność za jego zaplanowanie, realizację i podsumowanie (ewaluację).
- Dla inicjatyw organizowanych w Grupie przez kluby i ich przedstawicieli przyjmuje się następujące zasady:
- ich głównymi beneficjentami są kluby gier planszowych zrzeszone w Grupie lub środowiska, w których uczestniczące w inicjatywie kluby działają;
- realizator i partnerzy akcji są z góry znani, a ich rola w projekcie w pełni jawna;
- inicjatywa posiada regulamin;
- termin realizacji inicjatywy został uzgodniony z administratorem Grupy;
- odpowiedzialność za inicjatywę oraz jej efekty przejmuje jej organizator.
- Dla inicjatyw organizowanych w Grupie przez pozostałych członków Grupy przyjmuje się następujące zasady:
- ich beneficjentami są kluby gier planszowych zrzeszone w Grupie lub środowiska, w których uczestniczące w inicjatywie kluby działają;
- realizator i partnerzy akcji są z góry znani, a ich rola w projekcie w pełni jawna;
- odpowiedzialność za inicjatywę oraz jej efekty przejmuje jej organizator;
- zaleca się powiadomienie administratora o terminie planowanej inicjatywy.
- administrator grupy akceptuje post z informacją o proponowanej inicjatywie, jeśli nie koliduje ona z innymi działaniami realizowanymi lub planowanymi w działaniach Społeczności oraz jeśli nie stoi w sprzeczności z celami i charakterem Społeczności.
- Każdy członek Grupy może czuć się zaproszony do roli animatora dyskusji w naszej grupie facebookowej, wspierających realizację celów Grupy i jej działania oraz wskazywania lub podejmowania tematów wartych uwagi.
- 7. Udział w akcjach i projektach Społeczności
- Udział w proponowanych w Grupie inicjatywach jest w każdym przypadku dobrowolny.
- Inicjator danego działania proponowanego Społeczności wskazuje, czy projekt jest kierowany jedynie do klubów czy obejmuje także innych zaangażowanych współpracujących w Grupie.
- Dla poszczególnych akcji i inicjatyw realizowanych w Grupie przyjmuje się warunki udziału minimum, które są komunikowane w regulaminach tych działań lub w opisie ich założeń.
- Uczestnicy akcji i projektów realizowanych w Grupie mają obowiązek przestrzegania zasad danej inicjatywy i przejmują współodpowiedzialność za osiągnięcie jej celów.
- W inicjatywach zakładających wsparcie wybranych klubów spośród klubów zgłoszonych organizatorzy mogą przyjmować jako kryterium oceny w szczególności:
- zaangażowanie klubu w życie Grupy (udział w dotychczasowych inicjatywach, aktywne budowanie społeczności Grupy);
- sposób, sprawność i jakość relacjonowania działalności klubu we własnych mediach klubu oraz w naszej grupie facebookowej (posty, udostępnienia);
- stopień wywiązywania się klubu ze zobowiązań podjętych w ramach poprzednich inicjatyw Grupy;
- gotowość klubu do współpracy z innymi klubami oraz realną jakość tej współpracy.
- 8. Zasady publikacji w grupie facebookowej Społeczności
- Grupę facebookową Społeczności Kluby Gier Planszowych współtworzą wszyscy jej członkowie, przy czym treść ich postów powinna dotyczyć działań, dokonań i problemów klubów gier planszowych współtworzących nasz Katalog, a w zakresie nie dotyczącym konkretnych klubów – trzymać się tematyki grupy i wnosić coś wartościowego dla rozwoju Społeczności.
- Przedstawiciele klubów oraz Przyjaciele Klubów publikujący w naszej grupie facebookowej powinni zadbać o maksymalną czytelność i funkcjonalność posta, w szczególności przez:
- jednoznaczne zidentyfikowanie fanpage’a (publikacja z poziomu fanpage’a klubu, oznaczenie fanpage’a w treści posta lub podlinkowanie fanpage’a);
- skonfigurowaniu go pod kątem przyszłych przeszukujących Grupę – przez oznaczenie posta odpowiednimi hashtagami;
- – w przypadku Przyjaciół Klubów – wstawienie na początku postu / udostępnienia hashtaga #PrzyjacielKlubów.
- W naszej grupie facebookowej nie sprzedajemy ani nie wymieniamy się grami. W tym celu można skorzystać z innych grup na Facebooku. Kluby chcące oddać nieużywane już gry innym klubom albo pragnące dokonać międzyklubowej wymiany gier mogą w ogłoszonym w Grupie czasie skorzystać z grupy Planszówki między klubami – oddamy/zamienimy – na zasadach obowiązujących dla tamtej grupy. Wyjątek stanowią akcje wymiany czy dzielenia się grami organizowane jako inicjatywa Grupy.
- W grupie facebookowej Społeczności niedozwolone jest promowanie projektów wspierających komercjalizację klubów gier planszowych.
- W grupie facebookowej naszej Społeczności nie zezwala się na reklamę firm, towarów i usług, chyba że ma ona związek ze świadczeniem wzajemnym w ramach realizowanych projektów, czy wsparcia danego podmiotu dla klubu czy klubów gier planszowych zrzeszonych w tej Grupie. Tego rodzaju promocja dopuszczona jest wtedy wyłącznie w relacji czy poście klubu, który jest beneficjentem wsparcia udostępnionym w grupie facebookowej z poziomu profilu tego klubu.
- Wydawcy gier mogą publikować w naszej grupie na Facebooku posty i udostępnienia prezentujące ich działalność wydawniczą oraz gry (np. dla zwiększenia świadomości społeczności Klubów na temat programu wydawnictwa) – jednak bez powiązania z zachętami do zakupu czy przekierowań na strony sklepów. Posty z ofertami pracy i o poszukiwaniu animatorów będą akceptowane.
- Organizatorzy spotkań z grami figurujący na Mapie w warstwie Przyjaciele Klubów mogą udostępniać w naszej grupie facebookowej relacje ze swoich wydarzeń – jednak bez przemycania zaproszeń, zachęt do zakupu towarów lub usług. W kwestii linków do stron zawierających ofertę firmową dopuszczamy w przypadku takich postów tylko linkowanie na stronę główną witryny lub główny adres profilu firmy na Facebooku.
- Ponieważ głównym celem Grupy nie jest pozyskiwanie darmowych egzemplarzy gier od wydawców i aby nie tworzyć jej niekorzystnego obrazu – w odniesieniu do gier otrzymanych od wydawców przyjmujemy następującą zasadę:
- za gry pozyskane w ramach akcji i projektów realizowanych w ramach Grupy – dziękujemy w grupie facebookowej Społeczności postem lub udostępnieniem posta z podziękowaniami z poziomu fanpege’u klubu;
- za gry pozyskane przez klub poza akcjami Grupy – klub dziękuje tylko na swoim fanpage’u.
- w każdym z powyższych przypadków dużo cenniejsze jest w kontekście celów Grupy pokazywanie wykorzystania gier w działaniach klubów. Dla tego rodzaju relacji nie ma w naszej grupie facebookowej żadnych ograniczeń.
- Publikację postów w grupie facebookowej Społeczności zatwierdza administrator. Post niedopuszczony do publikacji najprawdopodobniej stoi w sprzeczności z regulaminem Grupy, chyba że administrator się pomylił w oglądzie czy osądzie charakteru i treści postu, do czego ma prawo. W miarę możliwości czasowych administrator stara się opatrzyć odrzucany post informacją zwrotną.
- 9. Zasady współżycia w naszej grupie facebookowej
- Członek Grupy podczas użytkowania naszej grupy facebookowej zobowiązany jest do zachowania norm kultury w dyskusji i standardów właściwego języka.
- Dbałość o dobrą atmosferę w Grupie, a więc i w jej grupie facebookowej jest interesem wspólnym – wspieramy się, także dyskutując o problemach i różnicach zdań.
- W naszej Społeczności i w grupie facebookowej nie akceptujemy agresji słownej: ataków ad personam, samosądów, obrażania innych, komentarzy prześmiewczych, szyderczych i pogardliwych w jakimkolwiek kontekście – również politycznym, wyznaniowym czy związanym z jakąkolwiek odmiennością.
- Dyskusje, które przerodzą się w kłótnie lub przedstawiają kogoś w złym świetle mogą zostać z przestrzeni grupy facebookowej skasowane przez administratora – z jego inicjatywy lub na wniosek zainteresowanego.
- W stosunku do członków Grupy łamiących regulamin lub działających na jej szkodę, administrator lub Rada Grupy – z inicjatywy własnej lub na wniosek osób zainteresowanych – mają prawo zastosować następujące środki:
- uwagę z ostrzeżeniem;
- włączenie moderacji postów w grupie facebookowej dla członka Grupy;
- czasowe wyciszenie członka Grupy w grupie facebookowej;
- zablokowanie członka w grupie na Facebooku, co jest równoznaczne z wykluczeniem go z naszej Społeczności;
- W przypadku, gdy zablokowaną w grupie facebookowej osobą jest dotychczasowa osoba reprezentująca współpracujący w naszej Społeczności klub, społeczność tego klubu, może wyznaczyć inną osobę reprezentującą w Grupie.
- 10. Zasady wykorzystywania logo Społeczności
- Logo Kluby Gier Planszowych jest wspólnym dziełem Marcina Szramy i Bartosza Teicherta, którzy jako jego autorzy zgodnie postanowili uczynić je znakiem grupy Kluby Gier Planszowych.
- Pliki logo (jako folder ZIP) dostępne są do pobrania ze strony www Grupy.
- Kluby prezentowane w Katalogu mogą używać logo Grupy w swoich materiałach graficznych bez ograniczeń.
- Wydawnictwa, dystrybutorzy gier oraz Przyjaciele Klubów wykazani na odpowiedniej warstwie Mapy mogą opatrywać logo Grupy jedynie materiały dotyczące współrealizowanych z Grupą inicjatyw.
- Akcje i inicjatywy Grupy mogą w swoich regulaminach zawierać obowiązek nanoszenia logo Kluby Gier Planszowych na materiały graficzne klubu związane z tymi działaniami.
- 11. Ochrona danych osobowych
- Członek Grupy zgadza się na otwarty dostęp innych użytkowników Grupy do danych osobowych udostępnionych przez niego w naszej grupie facebookowej, na stronie www Grupy, w Katalogu Klubów lub na Mapie Klubów. Przyjmuje też do wiadomości, że zamieszczone lub udostępnione przez niego posty, informacje, zdjęcia mogą zostać udostępnione dalej, a administrator Grupy nie ma na to wpływu.
- Członek Grupy korzysta z jej funkcjonalności i udostępnia w jej grupie facebookowej czy na jej stronie internetowej dane osobowe dobrowolnie i w zakresie, jaki uzna za słuszny, wiedząc, że ma swobodny dostęp do tych danych i może je samodzielnie poprawiać i usuwać lub prosić o poprawienie lub usunięcie.
- Administrator Grupy nie bierze odpowiedzialności za dane osobowe, w szczególności wizerunek osób trzecich, udostępniane w jej grupie facebookowej czy na stronie internetowej przez jej członków. Członkom Grupy zaleca się daleko posuniętą ostrożność – w szczególności jeśli chodzi o udostępnienia treści czy wizerunków w relacjach klubów działających na rzecz dzieci i młodzieży. W tym zakresie obowiązek pozyskania odpowiednich zgód na publikację leży zawsze po stronie publikującego przedstawiciela klubu.
- W odniesieniu do danych osobowych zbieranych i gromadzonych na potrzeby realizacji poszczególnych akcji i projektów prowadzonych w Grupie – odpowiedzialny za dany projekt ma obowiązek pozyskać odpowiednie zgody od uczestników danej akcji lub projektu.