Regulamin Grupy

 

  • 1. Organizacja Społeczności
    1. Społeczność Kluby Gier Planszowych – zwana dalej Społecznością lub Grupą – funkcjonuje w formule grupy publicznej w serwisie Facebook.
    2. W uzupełnieniu do komunikacji poprzez grupę facebookową Kluby Gier Planszowych prezentują swoje działania także na:
      1. fanpage’u https://www.facebook.com/klubygierplanszowych
      2. stronie www.klubygierplanszowych.pl, która jest wizytówką internetową Społeczności, jednocześnie realizując funkcjonalności, jakich nie jest w stanie zapewnić infrastruktura Facebook.
      3. fanpage’ach inicjatyw Społeczności, np. https://www.facebook.com/spotkajmysiepograjmySSP
    3. Działania Społeczności moderuje jej założyciel – także jako administrator grupy facebookowej.
    4. Administrator oświadcza, że działa społecznie i nie zarabia ani na grupie facebookowej ani na działalności klubów w niej zrzeszonych.
    5. Strona internetowa Społeczności oraz jej funkcjonalności są utrzymywane z prywatnych środków administratora.
    6. Administratora wspiera Rada Grupy licząca od 3 do 5 członków.
    7. Do kompetencji Rady Grupy należą w szczególności:
      1. wsparcie Grupy w komunikowaniu jej celów i sposobu działania wśród członków Grupy i na zewnątrz – w tym w kontaktach z wydawcami;
      2. czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Grupy regulaminu Grupy i regulaminów inicjatyw;
      3. ewaluacja regulaminu, a w razie konieczności propozycje zmian w funkcjonowaniu Grupy;
      4. wsparcie administratora i członków Grupy w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych.
    8. Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady Grupy, sposób jej wybierania spośród przedstawicieli klubów z Katalogu Klubów określa jej regulamin.
  • 2. Cele Społeczności
    1. Celami Grupy są:
      1. promowanie postrzegania klubu gier planszowych jako inicjatywy społecznikowskiej i realizowanej bez intencji zarobkowych organizatorów czy takie intencje wspierającej;
      2. wymiana wiedzy i doświadczeń nt. organizacji i prowadzenia klubów gier planszowych oraz wspieranie ich działalności – w szczególności jako miejsc bezpłatnego dostępu do gier planszowych jako dobra kultury;
      3. stworzenie przestrzeni dla realizacji różnego rodzaju inicjatyw na rzecz klubów i ich społeczności lokalnych oraz – w zakresie promowania gier planszowych jako dobra kultury i narzędzia wspierającego integrację i edukację społeczności lokalnych – na rzecz wydawców i dystrybutorów tego dobra;
      4. usprawnienie współpracy między klubami gier planszowych a wydawcami i dystrybutorami gier.
      5. budowanie ogólnopolskiej społeczności klubów gier planszowych, przy jednoczesnym podkreślaniu ich roli – jako jednego z filarów planszówkowego hobby, ważnego partnera społecznego oraz efektywnego propagatora gier planszowych jako dobra kultury;
      6. współpraca z podmiotami międzynarodowymi działającymi na rzecz hobby i rozwoju klubów gier planszowych.
    2. Grupa – poprzez realizację postulatu wzajemnego uczenia się – wspomaga dążenie klubów gier planszowych do organizowania się w formie stowarzyszeń i fundacji.
  • 3. Członkowie Społeczności
    1. Grupa Kluby Gier Planszowych zrzesza:
      1. kluby gier planszowych, rozumiane jako społeczności organizujące regularne, niekomercyjne spotkania przy grach planszowych, mające na celu kultywowanie i promowanie hobby oraz rozwój osobisty ich członków. (Szczegółowy profil klubu gier planszowych opisuje rozdział 4 niniejszego regulaminu.)
      2. przedstawicieli wydawnictw i dystrybutorów, którzy chcą wspierać działalność klubów gier planszowych;
      3. sympatyków i zainteresowanych działalnością klubów gier planszowych współpracujących w Społeczności Kluby Gier Planszowych
      4. organizatorów regularnych spotkań z grami, w innej niż promowana tu formuła klubu, wspierających formułę naszych działań – dalej jako Przyjaciele Klubów.
  • 4. Charakterystyka klubów gier planszowych
    1. Społeczność Kluby Gier Planszowych zrzesza:
      1. przedszkolne, szkolne, uczelniane i świetlicowe kluby gier planszowych prowadzone przez pracownika w ramach jego obowiązków bądź prowadzone bez wynagrodzenia, także  jako grupa nieformalna w porozumieniu z daną placówką;
      2. kluby gier planszowych funkcjonujące w lub przy publicznych instytucjach kultury (biblioteki, domy kultury, muzea etc.), prowadzone przez pracownika w ramach jego obowiązków bądź prowadzone bez wynagrodzenia, także  jako grupa nieformalna w porozumieniu z daną placówką;
      3. kluby gier planszowych w formule grupy nieformalnej realizujące swoje spotkania w innych miejscach publicznych niż wymienione wyżej, o ile organizator spotkań nie jest powiązany organizacyjnie czy biznesowo z gospodarzem miejsca tych spotkań, a spotkania realizują wszystkie 3 postulaty Grupy, o których mowa w pkt 13 regulaminu.
      4. kluby gier planszowych prowadzone przez fundacje i stowarzyszenia, także te prowadzące działalność gospodarczą, o ile klub gier planszowych nie jest częścią ich działań odpłatnych i nie funkcjonuje w powiązaniu biznesowym z innymi podmiotami.
    2. Grupa promuje formułę klubu gier planszowych, który organizuje regularne spotkania, realizując 3 postulaty:
      1. bezpłatnie, co oznacza dokładnie tyle, że uczestnicy korzystają ze spotkań oraz realizowanych w ich ramach atrakcji związanych z grami za darmo.
      2. bezinteresownie, co oznacza, że od uczestników nie wymaga się zakupu towarów czy usług;
      3. bez ukrytych intencji, co oznacza, że działania i relacje  ze spotkań służą promocji jedynie spotkań klubu i hobby, zaś celem ich organizatorów nie jest osiąganie zysków (bezpośrednich lub pośrednich), a  propagowanie społecznej roli gier planszowych.
    3. Postulaty “bezpłatnie, bezinteresownie, bez ukrytych intencji” odnoszą się jedynie do regularnych spotkań klubu gier planszowych i  nie kolidują z innymi działaniami, mającymi na celu pozyskiwanie funduszy na organizację tych spotkań czy rozbudowę biblioteczki klubu, o ile zachowana zostaje zasada, że osoby tworzące klub nie wykorzystują go do wspierania swojej regularnej działalności zarobkowej.
    4. W przypadku społeczności, które z powodu trudności napotykanych lokalnie, organizują spotkania z grami nie wpisujące się w pełni w definicję i ramy działań wskazane w niniejszym regulaminie – o możliwości przystąpienia takiej inicjatywy jako klubu gier planszowych do naszej Społeczności rozstrzyga Rada Grupy.
  • 5. Zasady dołączania
    1. Aby dołączyć do grupy facebookowej Społeczności Kluby Gier Planszowych  należy skorzystać z odpowiedniej funkcjonalności tej grupy  z poziomu swojego profilu prywatnego i odpowiedzieć na pytania administratora. Akceptacja prośby o przyjęcie  może zależeć od udzielonych odpowiedzi.
    2. Fanpage’m mogą dołączać do naszej grupy facebookowej i wypowiadać się z jego poziomu jedynie kluby gier planszowych wykazane w Katalogu Społeczności, inicjatywy własne Społeczności, wydawcy i dystrybutorzy gier planszowych oraz Przyjaciele Klubów uwzględnieni na Mapie Kluby & Przyjaciele.
    3. Grupa posługuje się dwoma, zlokalizowanymi na stronie www.klubygierplanszowych.pl narzędziami prezentującymi głównie kluby zrzeszone w niej. Są to:
      1. Katalog Klubów
      2. Mapa Kluby & Przyjaciele.
    4. Katalog Klubów ukazuje kluby gier planszowych zaangażowane w zakresie budowania ogólnopolskiej społeczności klubów jedynie w działania i inicjatywy tej Grupy. Wpis w Katalogu uprawnia do udziału we wszystkich projektach naszej Społeczności. Klub dokonuje wpisu poprzez formularz, po wybraniu odpowiedniej opcji akceptacji regulaminu; znacznik klubu dodaje na Mapie Kluby & Przyjaciele administrator używając danych podanych w Katalogu.
    5.  Mapa Kluby & Przyjaciele ukazuje:
      1. na warstwie przeznaczonej dla klubów – kluby z Katalogu;
      2. na warstwie Przyjaciele Klubów – inicjatywy regularnych spotkań z grami, w tym także spotkań komercyjnych, które:
        • nie są klubami gier planszowych
        • oraz nie roszczą sobie prawa do nazywania się klubami gier planszowych
        • a ich organizatorzy deklarują wsparcie dla celów Grupy i pomoc w porządkowaniu rozumienia klubów gier planszowych w ujęciu prezentowanym w niniejszym regulaminie – także poprzez nie przyczynianie się do rozwoju innych grup facebokowych wspierających komercyjny model klubów gier planszowych, co potwierdziły odpowiednią deklaracją w formularzu.
    6. Kluby, które dołączają do Grupy zobowiązane są do:
      1. regularnego (sugerowane co najmniej 2 razy w miesiącu) organizowania spotkań klubu;
      2. dzielenia się relacjami ze spotkań klubu oraz innymi wydarzeniami z życia klubu z pozostałymi członkami Społeczności poprzez udostępnianie relacjonujących działania treści z profilu klubu w naszej grupie facebookowej;
      3. wspierania rozwoju Grupy i innych zrzeszonych w niej klubów poprzez włączanie się (co najmniej 2 razy w roku) w inicjatywy Społeczności, ze szczególną rekomendacją do włączenia się w plebiscyt Złoty Pionek.
    7. Zawartość Katalogu i zawartość Mapy podlegają przeglądowi i porządkowaniu, aby zapewnić maksymalnie aktualny obraz podmiotów współpracujących w Grupie, przy czym głównym kryterium uzasadniającym sens prezentowania klubu w Katalogu i na Mapie jest spełnianie przez ten klub zobowiązań wobec Społeczności.
    8.  Miejsce w Katalogu Klubów i na Mapie Kluby & Przyjaciele nie stanowi podstaw do roszczeń. Administrator lub Rada Grupy mają prawo, w razie braku czy utraty zaufania do charakteru działań organizatora lub społeczności organizującej dane spotkania z grami, nie zaakceptować wpisu albo usunąć wpis z Katalogu i/lub Mapy bez konieczności uzasadniania tej decyzji.
    9. Dołączenie do Grupy równoznaczne jest z zaakceptowaniem niniejszego regulaminu.
  • 6. Inicjatywność członków Społeczności
    1. Inicjatorem działania realizowanego w Grupie może być każdy członek naszej Społeczności, który ma pomysł i jest gotów wziąć odpowiedzialność za jego zaplanowanie, realizację i podsumowanie (ewaluację).
    2. Dla inicjatyw organizowanych w Grupie przez kluby i ich przedstawicieli przyjmuje się następujące zasady:
      1. ich głównymi beneficjentami są kluby gier planszowych zrzeszone w Grupie lub środowiska, w których uczestniczące w inicjatywie kluby działają;
      2. realizator i partnerzy akcji są z góry znani, a ich rola w projekcie w pełni jawna;
      3. inicjatywa posiada regulamin;
      4. termin realizacji inicjatywy został uzgodniony z administratorem Grupy;
      5. odpowiedzialność za inicjatywę oraz jej efekty przejmuje jej organizator.
    3.  Dla inicjatyw organizowanych w Grupie przez pozostałych członków Grupy przyjmuje się następujące zasady:
      1. ich beneficjentami są kluby gier planszowych zrzeszone w Grupie lub środowiska, w których uczestniczące w inicjatywie kluby działają;
      2. realizator i partnerzy akcji są z góry znani, a ich rola w projekcie w pełni jawna;
      3. odpowiedzialność za inicjatywę oraz jej efekty przejmuje jej organizator;
      4. zaleca się powiadomienie administratora o terminie planowanej inicjatywy.
      5. administrator grupy akceptuje post z informacją o proponowanej inicjatywie, jeśli nie koliduje ona z innymi działaniami realizowanymi lub planowanymi w działaniach Społeczności oraz jeśli nie stoi w sprzeczności z celami i charakterem Społeczności.
    4.  Każdy członek Grupy może czuć się zaproszony do roli animatora dyskusji w naszej grupie facebookowej, wspierających realizację celów Grupy i jej działania oraz wskazywania lub podejmowania tematów wartych uwagi.
  • 7. Udział w akcjach i projektach Społeczności
    1. Udział w proponowanych w Grupie inicjatywach jest w każdym przypadku dobrowolny.
    2. Inicjator danego działania proponowanego Społeczności wskazuje, czy projekt jest kierowany jedynie do klubów czy obejmuje także innych zaangażowanych współpracujących w Grupie.
    3. Dla poszczególnych akcji i inicjatyw realizowanych w Grupie przyjmuje się warunki udziału minimum, które są komunikowane w regulaminach tych działań lub w opisie ich założeń.
    4. Uczestnicy akcji i projektów realizowanych w Grupie mają obowiązek przestrzegania zasad danej inicjatywy i przejmują współodpowiedzialność za osiągnięcie jej celów.
    5. W inicjatywach zakładających wsparcie wybranych klubów spośród klubów zgłoszonych organizatorzy mogą przyjmować jako kryterium oceny w szczególności:
      1. zaangażowanie klubu w życie Grupy (udział w dotychczasowych inicjatywach, aktywne budowanie społeczności Grupy);
      2. sposób, sprawność i jakość relacjonowania działalności klubu we własnych mediach klubu oraz w naszej grupie facebookowej (posty, udostępnienia);
      3. stopień wywiązywania się klubu ze zobowiązań podjętych w ramach poprzednich inicjatyw Grupy;
      4. gotowość klubu do współpracy z innymi klubami oraz realną jakość tej współpracy.
  • 8. Zasady publikacji w grupie facebookowej Społeczności
    1. Grupę facebookową Społeczności Kluby Gier Planszowych współtworzą wszyscy jej członkowie, przy czym treść ich postów powinna dotyczyć działań, dokonań i problemów klubów gier planszowych współtworzących nasz Katalog, a w zakresie nie dotyczącym konkretnych klubów – trzymać się tematyki grupy i wnosić coś wartościowego dla rozwoju Społeczności.
    2. Przedstawiciele klubów oraz Przyjaciele Klubów publikujący w naszej grupie facebookowej powinni zadbać o maksymalną czytelność i funkcjonalność posta, w szczególności przez:
      1. jednoznaczne zidentyfikowanie fanpage’a (publikacja z poziomu fanpage’a klubu, oznaczenie fanpage’a w treści posta lub podlinkowanie fanpage’a);
      2. skonfigurowaniu go pod kątem przyszłych przeszukujących Grupę – przez oznaczenie posta odpowiednimi hashtagami;
      3.  – w przypadku Przyjaciół Klubów – wstawienie na początku postu / udostępnienia hashtaga #PrzyjacielKlubów.
    3. W naszej grupie facebookowej nie sprzedajemy ani nie wymieniamy się grami. W tym celu można skorzystać z innych grup na Facebooku. Kluby chcące oddać nieużywane już gry innym klubom albo pragnące dokonać międzyklubowej wymiany gier mogą w ogłoszonym w Grupie czasie skorzystać z grupy Planszówki między klubami – oddamy/zamienimy – na zasadach obowiązujących dla tamtej grupy. Wyjątek stanowią akcje wymiany czy dzielenia się grami organizowane jako inicjatywa Grupy.
    4. W grupie facebookowej Społeczności niedozwolone jest promowanie projektów wspierających komercjalizację klubów gier planszowych.
    5. W grupie facebookowej naszej Społeczności nie zezwala się na reklamę firm, towarów i usług, chyba że ma ona związek ze świadczeniem wzajemnym w ramach realizowanych projektów, czy wsparcia danego podmiotu dla klubu czy klubów gier planszowych zrzeszonych w tej Grupie. Tego rodzaju promocja dopuszczona jest wtedy wyłącznie w relacji czy poście klubu, który jest beneficjentem wsparcia udostępnionym w grupie facebookowej z poziomu profilu tego klubu.
    6. Wydawcy gier mogą publikować w naszej grupie na Facebooku posty i udostępnienia prezentujące ich działalność wydawniczą oraz gry (np. dla zwiększenia świadomości społeczności Klubów na temat programu wydawnictwa) – jednak bez powiązania z zachętami do zakupu czy przekierowań na strony sklepów. Posty z ofertami pracy i o poszukiwaniu animatorów będą akceptowane.
    7. Organizatorzy spotkań z grami figurujący na Mapie w warstwie Przyjaciele Klubów mogą udostępniać w naszej grupie facebookowej relacje ze swoich wydarzeń – jednak  bez przemycania zaproszeń, zachęt do zakupu towarów lub usług. W kwestii linków do stron zawierających ofertę firmową dopuszczamy w przypadku takich postów tylko linkowanie na stronę główną witryny lub główny adres profilu firmy na Facebooku.
    8. Ponieważ głównym celem Grupy nie jest pozyskiwanie darmowych egzemplarzy gier od wydawców i aby nie tworzyć jej niekorzystnego obrazu – w odniesieniu do gier otrzymanych od wydawców przyjmujemy następującą zasadę:
      1. za gry pozyskane w ramach akcji i projektów realizowanych w ramach Grupy – dziękujemy w grupie facebookowej Społeczności postem lub udostępnieniem posta z podziękowaniami z poziomu fanpege’u klubu;
      2. za gry pozyskane przez klub poza akcjami Grupy – klub dziękuje tylko na swoim fanpage’u.
      3. w każdym z powyższych przypadków dużo cenniejsze jest w kontekście celów Grupy pokazywanie wykorzystania gier w działaniach klubów. Dla tego rodzaju relacji nie ma w naszej grupie facebookowej żadnych ograniczeń.
    9. Publikację postów w grupie facebookowej Społeczności zatwierdza administrator. Post niedopuszczony do publikacji najprawdopodobniej stoi w sprzeczności z regulaminem Grupy, chyba że administrator się pomylił w oglądzie czy osądzie charakteru i treści postu, do czego ma prawo. W miarę możliwości czasowych administrator stara się opatrzyć odrzucany post informacją zwrotną.
  • 9. Zasady współżycia w naszej grupie facebookowej
    1. Członek Grupy podczas użytkowania naszej grupy facebookowej zobowiązany jest do zachowania norm kultury w dyskusji i standardów właściwego języka.
    2. Dbałość o dobrą atmosferę w Grupie, a więc i w jej grupie facebookowej jest interesem wspólnym – wspieramy się,  także dyskutując o problemach i różnicach zdań.
    3. W naszej Społeczności i w grupie facebookowej nie akceptujemy agresji słownej: ataków ad personam, samosądów, obrażania innych, komentarzy prześmiewczych, szyderczych i pogardliwych w jakimkolwiek kontekście – również politycznym, wyznaniowym czy związanym z jakąkolwiek odmiennością.
    4. Dyskusje, które przerodzą się w kłótnie lub przedstawiają kogoś w złym świetle mogą zostać z przestrzeni grupy facebookowej skasowane przez administratora – z jego inicjatywy lub na wniosek zainteresowanego.
    5.  W stosunku do członków Grupy łamiących regulamin lub działających na jej szkodę, administrator lub Rada Grupy – z inicjatywy własnej lub na wniosek osób zainteresowanych – mają prawo zastosować następujące środki:
      1. uwagę z ostrzeżeniem;
      2. włączenie moderacji postów w grupie facebookowej dla członka Grupy;
      3. czasowe wyciszenie członka Grupy w grupie facebookowej;
      4. zablokowanie członka w grupie na Facebooku, co jest równoznaczne z wykluczeniem go z naszej Społeczności;
    6. W przypadku, gdy zablokowaną w grupie facebookowej osobą jest dotychczasowa osoba reprezentująca współpracujący w naszej Społeczności klub, społeczność tego klubu, może wyznaczyć inną osobę reprezentującą w Grupie.
  • 10. Zasady wykorzystywania logo Społeczności
    1. Logo Kluby Gier Planszowych jest wspólnym dziełem Marcina Szramy i Bartosza Teicherta, którzy jako jego autorzy zgodnie postanowili uczynić je znakiem grupy Kluby Gier Planszowych.
    2. Pliki logo (jako folder ZIP) dostępne są do pobrania ze strony www Grupy.
    3. Kluby prezentowane w Katalogu mogą używać logo Grupy w swoich materiałach graficznych bez ograniczeń.
    4. Wydawnictwa, dystrybutorzy gier oraz Przyjaciele Klubów wykazani na odpowiedniej warstwie Mapy mogą opatrywać logo Grupy jedynie materiały dotyczące współrealizowanych z Grupą inicjatyw.
    5. Akcje i inicjatywy Grupy mogą w swoich regulaminach zawierać obowiązek nanoszenia logo Kluby Gier Planszowych na materiały graficzne klubu związane z tymi działaniami.
  • 11. Ochrona danych osobowych
    1. Członek Grupy zgadza się na otwarty dostęp innych użytkowników Grupy do danych osobowych udostępnionych przez niego w naszej grupie facebookowej, na stronie www Grupy, w Katalogu Klubów lub na Mapie Klubów. Przyjmuje też do wiadomości, że zamieszczone lub udostępnione przez niego posty, informacje, zdjęcia mogą zostać udostępnione dalej, a administrator Grupy nie ma na to wpływu.
    2.  Członek Grupy korzysta z jej funkcjonalności i udostępnia w jej grupie facebookowej czy na jej stronie internetowej dane osobowe dobrowolnie i w zakresie, jaki uzna za słuszny, wiedząc, że ma swobodny dostęp do tych danych i może je samodzielnie poprawiać i usuwać lub prosić o poprawienie lub usunięcie.
    3.  Administrator Grupy nie bierze odpowiedzialności za dane osobowe, w szczególności wizerunek osób trzecich, udostępniane w jej grupie facebookowej czy na stronie internetowej przez jej członków. Członkom Grupy zaleca się daleko posuniętą ostrożność – w szczególności jeśli chodzi o udostępnienia treści czy wizerunków w relacjach klubów działających na rzecz dzieci i młodzieży. W tym zakresie obowiązek pozyskania odpowiednich zgód na publikację leży zawsze po stronie publikującego przedstawiciela klubu.
    4. W odniesieniu do danych osobowych zbieranych i gromadzonych na potrzeby realizacji poszczególnych akcji i projektów prowadzonych w Grupie – odpowiedzialny za dany projekt ma obowiązek pozyskać odpowiednie zgody od uczestników danej akcji lub projektu.